|

العالم فی 60 ثانیة

از تکمیل بندر حمریه دبى تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،خبرگزاری رسمی عراق ، البیان، العربی الجدید، روسیا الیوم و الخلیج اونلاین.

از تکمیل  بندر حمریه دبى تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه
خبرنگار: ذلفا معیل

 

البیان:  

تکمیل پروژه توسعه بندر حمریه

گروه جهانی بنادر دبی (DP World)، از تکمیل پروژه توسعه بندر حمریه خبر داد که نشان‌دهنده یک دستاورد مهم است که زیرساخت‌های بخش دریایی را تقویت می‌کند و ظرفیت عملیاتی این بندر، و موقعیت محوری آن را به عنوان یک مرکز حیاتی برای کالاها در منطقه خلیج فارس، شرق آفریقا و هند تثبیت می کند.

بندر الحمریه در دبی در نزدیکی جزایر دیره واقع شده است.  این پروژه توسعه در سال 2022 با توجه به تعهد قاطع به چشم انداز بلندپروازانه در جهت تقویت موقعیت دبی به عنوان یک مرکز دریایی پیشرو جهانی راه اندازی شد. عملیات توسعه شامل ساخت یک دیوار اسکله اضافی به طول 1150 متر برای گسترش قابلیت پهلوگیری برای طیف وسیعی از کشتی‌ها، از کشتی‌های سنتی عرب تا کشتی‌های فله‌ای مدرن و کشتی‌های رو-رو بود. 

 

العربی الجدید: 

آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه

سی و سومین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه در قطر آغاز به کار کرد. این نمایشگاه که از دیروز فعالیت خود را آغاز کرد تا 18 ماه مه ادامه خواهد داشت. در این دوره از نمایشگاه بیش از 515 ناشر از 42 کشور حضور دارند.

در حاشیه این نمایشگاه نیز، فعالیت های مختلفی از جمله نشست ها، شب شعر، کارگاه های متنوع فرهنگی، اجتماعی و حرفه ای برپا خواهد شد.

شعار این دوره "بالمعرفة تبنی الحضارات"، (با دانش، تمدن ها ایجاد می شود) است و عمان میهمان افتخاری این نمایشگاه است. نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه در سال 1972 تاسیس شد و هر دو سال یک بار برگزار می شد تا اینکه از سال 2002 به بعد سالانه برگزار شد. 

 

الخلیج اونلاین: 

رایزنی وزیر خارجه ترکیه با مقامات امارات 

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه با محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات در ابوظبی گفت‌وگو کرد. دو طرف در زمینه تقویت همکاری مشترک بین دو کشور، در چارچوب روابط استراتژیک و شراکت اقتصادی همه جانبه رایزنی کردند.

فیدان و بن زاید، تحولات خاورمیانه، تلاش های منطقه ای و بین المللی را برای دستیابی به آتش بس فوری و پاسخ به شرایط انسانی وخامت بار در منطقه غزه بررسی کردند.

طرفین بر ضرورت عمل کردن جامعه بین المللی به مسؤولیت خود در قبال دستیابی به صلحی عادلانه، همه جانبه و پایدار در منطقه بر اساس راه حل دو کشوری به عنوان راه حلی که برای ایجاد آینده امن برای مردم منطقه و حفظ صلح و امنیت آن تاکید کردند.

 

روسیا الیوم: 

سفر بن سلمان به ژاپن 

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان 20 الی 23 ماه مه 2024 طی سفری رسمی به ژاپن می رود. وی در این سفر قرار است با ناروهیتو، امپراطور ژاپن و فومیو کیشیدا، نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

وزارت خارجه ژاپن در بیانیه ای نسبت به تقویت روابط دوستانه دو کشور طی این سفر ابراز امیدواری کرد. یوشیماسا هایاشی، سخنگوی دولت ژاپن تاکید کرد که کیشیدا و بن سلمان، مسائل گسترده ای درباره خاورمیانه و وضعیت بین المللی را بررسی خواهند کرد. محمد بن سلمان در سال 2019 به ژاپن سفر کرده بود. ژاپن روابط مستحکمی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دارد و حدود 90 درصد از نیاز نفت خود را از خاورمیانه تامین می کند.

 

خبرگزاری رسمی عراق :

نوسازی شبکه بانکی عراق

علی محسن العلاق رئیس کل بانک مرکزی عراق، از پاتریک دوریل سفیر فرانسه در بغداد، استقبال کرد.

العلاق در این دیدار ارتباطات و اوضاع اقتصادی عراق و دستورات دولت در تحکیم حمایت‌ها از اقتصاد ملی و تنوع بخشیدن به آن در سایه ثبات امنیتی محقق شده در عراق را به طور مفصل شرح داد. وی گفت که برنامه تجدید ساختار بانک‌های دولتی که از جانب محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق حمایت و نظارت می‌شود، شاکله شبکه بانکی و اوضاع آن در عراق را تغییر خواهد داد.

از طرفی دیگر دوریل ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت و رشد اقتصادی عراق از آمادگی کشور خود در تقویت و توسعه روابط بانکی با عراق خبر داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها