|

اطلاعیه هشدارآمیز درباره شیوع یک بیماری خطرناک در ایران/ علایم تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو چیست؟

سازمان دامپزشکی کشور در خصوص شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در ایران اطلاعیه‌ای صادر کرد.

اطلاعیه هشدارآمیز درباره شیوع یک بیماری خطرناک در ایران/ علایم تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو چیست؟

به گزارش شبکه شرق، سازمان دامپزشکی کشور هشدار داد: «با شروع فصل گرما، بیماری تب کریمه کنگو شیوع پیدا کرده که لازم است شهروندان توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.»

در اطلاعیه سازمان دامپزشکی کشور آمده است: «بر اساس آمار وزارت بهداشت و درمان تاکنون چهار نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که یک نفر از آنان فوت کرده است، بنابراین انتظار می رود هم‌وطنان نکات بهداشتی را رعایت کنند.»

این اطلاعیه می‌افزاید: «با توجه به اینکه شرایط تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو (مشترک بین انسان و دام) در کشور مهیا شده، اما رعایت اصول بهداشتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این بیماری با رعایت اصول بهداشتی مذکور شامل حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام ها و سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا چهار درجه سانتیگراد (دمای یخچال)، روش های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک)، اجتناب از خوردن جگر خام و نیم پخته قابل کنترل است.

در پی اقدامات پیشگیرانه سازمان دامپزشکی کشور و اطلاع‌رسانی به موقع، میزان ابتلا در سال جاری نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است. همچنین این ویروس در برابر حرارت حساس است، بنابراین پختن گوشت موجب از بین رفتن آن می شود.

تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی کار می‌کنند، در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علایم بیماری، به‌سرعت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.»

یماری تب کریمه کنگو (CCHF)، نخستین بار در سال ۱۳۷۸ به‌طور رسمی و قطعی در کشور تایید و شناسایی شد. از جمله روش‌های انتقال ویروس «CCHF» را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو اشاره کرد.

تب کریمه کنگو

علائم تب کریمه کنگو

طول دوره نهفتگی این بیماری به نحوه‌ مبتلا شدن به ویروس بستگی دارد. به دنبال عفونت توسط گزش کنه، دوره نهفتگی معمولا یک تا سه روز و حداکثر 9 روز است. دوره نهفتگی به‌دنبال تماس با خون یا بافت‌های آلوده، معمولا پنج تا شش روز و حداکثر 13 روز طول می‌کشد. در این دوره علایم تب کریمه کنگو به شرح زیر هستند:

تب

درد عضلانی و کمر درد

سرگیجه و حالت گیجی

درد و سفتی در گردن

سردرد

احساس درد در چشم

فوتو فوبیا (حساسیت به نور)

حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم

گلودرد

نوسانات خلقی

ضربان قلب سریع

خون‌ریزی زیر پوست

هپاتیت

نارسایی کبدی

بعد از دو تا چهار روز، ممکن است فرد بیمار دچار اسپاسم شود و دردهای شکمی در ربع فوقانی سمت راست، ظاهر شوند. در این صورت بیماری از طریق بزرگ‌تر شدن کبد قابل تشخیص است. علائم دیگر شامل ضربان قلب سریع، لنفادنوپاتی (بزرگ شدن غدد لنفاوی) و بثورات (ناشی از خونریزی در پوست) در سطوح مخاط داخلی، مانند دهان، گلو و روی پوست باشد.

تب کریمه کنگو

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها